India dag 7, Agra

5 augustus 2019 - Agra, India

Vandaag gaan we wat vroeg op pad. Om 05:30 u worden we gewekt. Na het ontbijt vertrekken we om 07:00 u richting de Taj Mahal. Dit is een van de hoogtepunten van onze reis. Vanaf de straat worden we met golfkarretjes dicht bij de ingang van het "Liefdesmonument" gebracht. Prinses Diana is hier ook geweest, en heel veel mensen willen gefotografeerd worden op het bankje waarop zij ook gezeten heeft. Ik vind het onzin, doe hier niet aan mee. Benieuwd of zij ook met een golfkarretje is gegaan. Ga ik thuis eens nazoeken. De Taj Mahal is een imposant, wit marmeren mausoleum dat Sjah Jahan voor zijn geliefde echtgenote Mumtaz Mahal heeft laten bouwen. Mumtaz is in 1631 in het kraambed gestorven. Het monument is gebouwd tussen 1632 en 1648.

P7310172DSC00430DSC00428DSC00440

Voordat we het mausoleum ingaan krijgen we overschoenen aan. Kunnen we gelijk het marmer oppoetsen. Binnen mag niet gefotografeerd worden !

Na dit bezoek rijden we naar een plek waar fietsen voor ons klaar staan. We gaan een tocht maken aan de achterkant van de Taj Mahal en door een dorpje. Altijd leuk om te kijken hoe de mensen hier wonen. Bij een familie in het dorp kunnen we koffie of thee drinken en er worden verse hapjes geserveerd. Ik bedank voor de drank maar neem wel een vers hapje. Ik dacht het wordt zo heet in de olie gebakken dat kan wel. Ze halen aardappel of uien door deeg en bakken het. Het smaakte me best.  We stoppen ook heel even bij een schooltje. De kinderen zijn druk aan het leren, dus snel weer door.

P7310234P7310237P7310256P7310273

P7310278P7310291

Na de lunch brengen we nog een bezoek aan Fort Agra. Dit Fort is door Unesco tot werelderfgoed uitgeroepen. ( Wat niet vraag ik me wel eens af) Het fort is omsloten door een 2,5 km lange vestingsmuur.

DSC00457DSC00459DSC00471

In de avond leren we Indiaas koken. We mogen een blik in de keuken werpen en kijken hoe er gekookt wordt. Martin gaat de keuken in, ik blijf in het restaurant, het is al warm zat.

Morgen reizen we per trein verder.

Tot dan!

1. Marjoke Meinema:
    5 augustus 2019
    Genieten maar weer!
  2. Ted Bruijn:
    5 augustus 2019
    Wat een lieve foto van jullie!