Nepal, reisdag 20, Kathmandu

13 augustus 2019 - Kathmandu, Nepal

Om 08:00 u vertrekken we om vandaag wat Unesco Werelderfgoed te bekijken. De eerste stop is rond 08:30 u bij de Swayambhunath tempel. Deze tempel wordt in de volksmond ook wel de apentempel genoemd omdat er veel apen lopen. We worden gewaarschuwd, de apen niet aankijken, geen krakende papiertjes of plastic meenemen. Nou verstand op nul en gaan dan maar. Voor mijn beleving waren er dus echt veel. Toen we bij de Stupa aankwamen zat er al een brutale aap op een auto druk bezig met een knoopje los te halen waarmee koffers op een auto vast lagen. Toen de chauffeur het door had jaagde hij de aap weg.

DSC00954DSC00960DSC00966DSC00955

De volgende stop was Durbar Square, waar het wemelt van de marskramers en kooplui. We brengen een bezoek aan de levende Godin Kumari. Zij liet zich helaas niet zien, dus proberen we het straks nog een keer. Kumari is een meisje van 4 jaar oud. De Koningin wordt gekozen uit heel jonge gave meisjes, dus geen gebreken of littekens enz.enz. Ze is koningin totdat ze ongesteld wordt, dan moet er een nieuwe gekozen worden. We lopen even wat rond en bekijken de binnenplaats van het koninklijk paleis. Hier op de binnenplaats werden de koningen gekroond. We gaan nog even terug naar Kumari. Robin, de lokale gids, roept haar. Eerst komt er een familielid kijken of er geen camera's in het zicht staan want er mag niet gefotografeerd worden.  En dan laat de koningin zich zien. Een meisje in het rood gekleed showt zichzelf een minuut aan de toeristen. Bizar. We weten niet of we moeten geloven of dit echt is, maar dat ga ik thuis nog eens opzoeken in de boeken.

IMG_20190813_100725772_HDRDSC01024DSC01002Aan het middelste venster verschijn Kumari.

OK, door naar de volgende stop. Het bedevaartsoord Pashupathinath, waar aan de oevers van de Bagmati rivier de Gouden Shivatempel staat. Hier aan de oever vinden ook de crematies plaats. We zien een afscheidsceremonie van een overledene. Verder zijn er op dat moment geen crematies.

DSC01038DSC01040

Wat ons wel opviel is dat er hier wel vrouwen bij zijn, die ook mogen huilen.  De crematieplaatsen hier zijn ook mooier dan In Varanasi. Ik vind het wat plechtiger.In Varanasi is het een mannen aangelegenheid.                                                                                    Rondom de tempels lopen vele gebedsgenezers en Sadhu's. Dit zijn "heilige mannen"  met as beschilderde gezichten. Aan de rivier zijn ook ronde platforms. Hier kunnen mensen de overledenen herdenken.

DSC01036DSC01031DSC01032

Het wordt nu tijd om de buikjes te vullen, we rijden een kwartiertje en aan lunchen in Boudnath. Hier staat ook één van de grootste stupa's ter wereld, en is één van de belangrijkste religieuze plaatsen van Nepal. Het wordt ook wel Little Tibet genoemd. Vanaf het restaurant waar wij lunchen hebben we zicht op de stupa. We lopen hier nog een uurtje rond en gaan dan terug naar het hotel.

DSC01047DSC01052

Ik ben moe en ga een uurtje slapen. Martin maakt mij om 18:45 u wakker voor het diner. Oeps.....

Nog even een verslag maken en dan gaan slapen. Morgen wordt een spannende dag. Gaan we vliegen of niet??

Jullie lezen het..... slaap lekker.

1. Marjoke Meinema:
    13 augustus 2019
    Je krijgt het nog druk thuis met al die onderwerpen opzoeken😜 leuk verslag weer👍🎉en als het doorgaat veel plezier!
  2. Wilma:
    13 augustus 2019
    Waar hangt dat vliegen vanaf?
  3. Martin:
    14 augustus 2019
    Wilma, het vliegen hangt af van het weer. Als het te bewolkt is waardoor we de bergen niet zien dan gaat de rondvlucht niet door...
  4. Ted Bruijn:
    16 augustus 2019
    Wat een interessante verhalen en wat een gave foto's. Die ook weer allerlei vragen oproepen: waarom zijn die mannen zo beschilderd, wat is het doel? Komen we allemaal een keer van jullie horen!