Nepal, reisdag 17. Chitwan-Pokhara

12 augustus 2019 - Pokhara, Nepal

Vandaag gaan we 160 km afleggen naar Pokhara. Hemelsbreed is het Himalaya gebergte 160 km bij ons vandaag. Bij helder weer kan je de bergtoppen zien. De Mount Everest  is de hoogste berg ter wereld en wordt in mei vaak beklommen. Hier hangt wel een prijskaartje aan. De berg is ruim 8000 meter hoog. Eigenlijk best een raar land Nepal, ze vieren hier 13 april nieuwjaar. Dit even als weetje. We stoppen onderweg voor koffie en thee. Dit koffietentje heeft een supermodern koffie apparaat staan en ik besluit daarom om een kop cappuccino te bestellen. Hij smaakte heerlijk. Ik drink al 2 weken geen koffie omdat ik het hier niet lekker vind. Deze gaat er in als koek. Gelukkig ligt er ook een klein stukje op het schoteltje. ;-)

In de middag staat er een bezoek aan een Tibetaans klooster op het programma. Hier is om 15:00 u een dienst.  Even doorrijden dus. Bij het hotel aangekomen zetten we onze spullen in de kamer en lopen even langs de heli service om de hoek van het hotel. We gaan informeren voor een helikoptervlucht voor morgenochtend.

We slapen weer in een goed hotel. Het reservaat in Chitwan was erg mooi, maar ik  prefereer (mooi woord hè?) toch wel een knap hotel. Om 14:00 u rijden we richting klooster. Schoenen uit en we mogen van buiten en nu nog even van binnen foto's maken. Als de dienst begint en de monniken zijn binnen mag dat niet meer.  Er wordt op een gong in het klooster geslagen en van alle kanten komen de monniken aanlopen. De dienst begint. Een hoop gebrabbel (lees monotoon gemompel) en valse muziek, maar toch wel indrukwekkend. Er lopen ook steeds monniken in en uit. Een is het "altaar "aan het afstoffen, een ander brengt kaarsjes naar een bak en draagt de houder op een speciale manier terug waar het vandaan kwam. Ik snap er niets van. Op een gegeven moment komt er een monnik met een grote schaal bananen langs de andere monniken en dan is de dienst bijna afgelopen.

We lopen nog even om de moskee heen en rijden dan weer naar het hotel.

DSC00893DSC00898DSC00902DSC00904DSC00923

De middag is vrij te besteden. We gaan definitief samen met Robin, de Nepalese gids, de vlucht voor morgen boeken. We gaan eten bij de Italiaan en daarna slapen, want morgen is het weer vroeg dag.

1. Marjoke Meinema:
    12 augustus 2019
    Het was weer een leuke dag! 👍Veel plezier met vliegen🚁