Nepal, reisdag 15. Lumbini-Chitwan Reservaat

11 augustus 2019 - Lumbini, Nepal

Vandaag reizen we via Lumbini naar het National Chitwan Reservaat.

We gaan eerst een bezoek brengen aan een tempel. Hier binnen mag niet gefotografeerd worden. De schoenen moeten weer uit. Binnen in een glazen bak ligt een steen.  Van deze steen is "bewezen" dat Buddha hier op geboren is. ( Dat zegt het verhaal. ) De Buddhisten gooien in deze tempel ook geld neer, achter een hek. Dit wordt gebruikt voor de renovatie en onderhoud van de tempel. Buiten staat ook een nazaat van de boom waaronder Buddha lezingen heeft gegeven. Er zitten rondom veel bedelaars. Illegaal !! In vind het een mooie rustgevende plek. Er hangen veel gebedsvlaggen. Dit is een kleurrijk geheel. De vlaggen hebben de kleuren van de Buddhistische vlag. Je ziet in Lumbini veel t-shirts met de tekst "Buddha was born in Nepal".

IMG_20190808_075148964_HDRIMG_20190808_080829838IMG_20190808_083434411_HDRIMG_20190808_082104317_HDR

Na dit bezoek rijden we verder naar ons resort in het National Chitwan Reservaat. We zijn dan weer 130 km verder en een dag dichterbij Kathmandu.

Het resort is prachtig gelegen, de kamers erg basic maar dat heeft ook wel wat. Aangekomen  gaan de koffers naar de kamer. Hier doen jonge dames het zware werk.  We hebben hier best wel moeite mee, maar we laten het maar los.  Om 16:00 u staat nog een tocht met een ossenkar op het programma. We rijden door het dorp en stappen even uit voor een korte wandeling naar een typisch Nepalees huisje. Dit is gemaakt van olifantengras waartegen koeienpoep wordt aangesmeerd. Dat droogt op en je heb een muur.  We komen ook mooie stevige huizen tegen. De mensen willen heel graag een huis van beton. Snap ik eigenlijk ook best wel.

DSC00713DSC00714DSC00715DSC00716

DSC00727P8080671DSC00731DSC00740

Terug op het resort hebben we nog tijd om te douchen na de lange reis. Om 19:15 u staat er een dansvoorstelling op het programma. We zitten netjes met zijn allen op een rijtje. De voorstelling duurt ongeveer 3 kwartier, waarna we aan tafel kunnen. De soep wordt opgediend en daarna kunnen we ons uitleven op het buffet. Lekker rundvlees van de waterbuffel, groenten, aardappelen en rijst. We hebben heerlijk gegeten. Op dit resort is het eten inclusief!  We vinden het het lekkerste eten  van de afgelopen weken. India was ook niet slecht hoor, maar we hebben nu zo een lekker stukje vlees.

Als toetje krijgen we een heerlijk stukje caramel-noten-taart. Het was nog warm. Mjammie. Kop koffie toe en naar onze kamer.  De wifi is slecht op de kamer dus verslag weer even later gemaakt.

Volgende hotel weer bijwerken. Dááááág!

1. Marjoke Meinema:
    11 augustus 2019