Nepal, dag 14 Lumbini

7 augustus 2019 - Lumbini, Nepal

Vanmorgen weer vroeg uit de veren. We gaan India verlaten en gaan 310 kilometer rijden. Om 06;00 u rijden we weg van ons laatste hotel in India.  We zien al veel kinderen op de been die onderweg zijn naar school.  Ze moeten volgens mij wel heel ver lopen, maar zo is het leven hier in India. Ik denk dat elke school een eigen uniform heeft, we zien verschillende voorbij komen. Als we de stad uit rijden worden de wegen slecht, slechter, slechtst. Kuilen in de weg, zandwegen,  het kan niet op. Ik vraag me af of mijn ingewanden straks nog op de juiste plek zitten.  We worden af en toe heen en weer geslingerd op de stoel.  Zo slecht zijn de wegen tussen de dorpen. Als ik vanavond misselijk word en moet kotsen heb ik waarschijnlijk een hersenschudding van dat geschommel.

Om 08:00 u maken we een korte stop om alleen te plassen. We hebben een lange reis voor de boeg en willen zo veel mogelijk door rijden. 10:30 u is het tijd voor koffie en thee. We stoppen nu even langer. Ik ga alleen naar het toilet, ik heb nog genoeg drinken in de bus. Als we verder gaan verteld Angelique dat ze de lunch wil bestellen. We hebben keus uit een tosti, tomatensoep, gebakken rijst en noedels. Ik ga voor de noedels. De bestelling wordt doorgegeven en als wij dan om 13:00 u aankomen bij het lunch restaurant staat alles voor ons klaar. Zo verliezen we weinig tijd.

IMG_20190807_063747864IMG_20190807_091327733IMG_20190807_115117164

Angelique verteld het een en ander over Nepal. Het is het armste land ter wereld. De jaartelling is er ook anders. Het is in Nepal 2076. Toch een raar idee. Ben ik hier dan 116 jaar?? De kalender loopt ook van de 15e tot de 15e.

Raar land, haha. Ongeveer 60 kilometer voor Nepal wordt de weg goed, we kunnen nu lekker doorrijden. De omgeving ziet er ook een stuk groener uit. Om 17:00 u zijn we bij de grens, we moeten de bus verlaten en naar het "douane"kantoor om de uitreis stempel te halen. De bus gaat weer retour, wij krijgen in Nepal een nieuwe gids met bus en chauffeur. We lopen een stukje door niemandsland, vreemd want er zijn genoeg winkeltjes langs de kant. Na ongeveer 5 minuten komen we bij het douanekantoor van Nepal. Wij hebben ons visum al in Amsterdam geregeld, voor de andere reizigers wordt het nu gedaan. We krijgen een stempel in ons paspoort en mogen door. Welkom in Nepal. De horloges gaan een kwartier voor uit !

In de bus krijgen we een sjaal als welkom. Mooi gebaar.

Het hotel ligt ongeveer 2 km vanaf de grens, maar eerst moet er een pinapparaat gezocht worden, want Nepalese roepies mogen niet ingevoerd worden.  De eerste automaat werkt niet maar gelukkig zien we aan de overkant nog een bankgebouw met pinapparaat. Mooi, deze werkt gelukkig en de eerste 20.000 roepies zijn binnen. We kunnen een paar dagen voort.

P8070638P8070643P8070655P8070657

Om 19:10 u zijn we eindelijk in ons hotel, we zetten de bagage in de kamer en gaan eerst eten. Het is een heerlijke maaltijd. Moe van de reis duiken we hierna ons bed in.

Welterusten allemaal.

1. Marjoke Meinema:
    7 augustus 2019
    Dat was een lange dag, leuke sjaal! 😘
  2. Ted Bruijn:
    8 augustus 2019
    Leuk gebaar, ja!
    Arm land, maar wel met een 'bruto nationaal geluk' index. Ik heb het idee dat je een heel andere sfeer gaat meemaken. Heel benieuwd!
    Wat lekker dat het je lukt dagelijks verslag te schrijven. Ik ook hè? 😘
  3. Marcel:
    8 augustus 2019
    Ziet er allemaal super uit, lees met veel plezier jullie verhalen.
  4. Hetty:
    9 augustus 2019
    Leuk geschreven Susan. Nepal is een stuk relaxter en schoner tot nu toe. Heerlijk vertoeven hier.