India dag 5, Jaipur

3 augustus 2019 - Jaipur, India

Vandaag bezoeken we enkele bezienswaardigheden in Jaipur. Allereerst rijden we naar Hawa Mahal, het schitterende paleis van de Winden. Het is zo gebouwd dat de hofdames van de marahadja* onopgemerkt het straatleven konden bekijken.

Het is een korte stop alleen voor de foto's. Er lopen mannen om jejjejj mee naar binnen te lokken, maar dan wordt je naar heel dure winkels geleid, De opdringerigheid is hier heel erg.

DSC00292 DSC00295

Verderop maken we nog een fotostop bij een paleis dat Prins Albert van Engeland veel bezocht heeft. De regen van gisteren is nog niet helemaal weg gelopen.

DSC00275 DSC00280 DSC00286

Na deze korte stop rijden we door naar het fort Amber. Het fort is gebouwd op een heuvel en jeeps brengen ons daar heen. Je kan er ook op een olifant naar toe. Fox doet dit soort transporten al enkele jaren niet meer. Boven aan het fort zien we dat er veel toeristen de tocht wel per olifant maken.  Op de binnenplaats is een vertrek met pilaren. De ene rij is van steen de andere is van Marmer. De rode stenen pilaren worden gebouwd door Hindoes, de marmeren door Moslims. Je ziet dat deze wel samen kunnen werken, hoewel de Moslims door de jaren heen ook veel vernield hebben in India.Het paleis heeft mooie tuinen, maar het mooiste is  het Spiegelpaleis. Het gebouw is van binnen en buiten helemaal bedekt met spiegelend glas en mooie mozaïken

DSC00304 DSC00322P7290123 DSC00349

DSC00346

Na het bezoek aan Fort Amber rijden we naar het Museumpaleis. Ik weet niet eens of we hier foto's hebben gemaakt. Oeps. Ik ga  ze zoeken en plaats ze misschien later hier bij.

We hadden de reisleidster nog gevraagd of je in India ook klederdrachtfoto's kan laten maken. Ja zei ze, in het museum. Bij de ingang attendeerde ze ons hier op. We konden met een hoofddoek en tulband op de foto. Nou dit is niet wat we bedoelen. Sorry. Na een tijdje rondgelopen te hebben komen we op een afdeling waar kunstenaars bezig zijn met oude poststukken te beschilderen. Best leuk om te zien. Ik verlaat het museum en word terug geroepen door Martin. "Kijk hier eens ", ja hoor foto's in klederdracht. We hebben nog 3 kwartier.......

P7290164P7290165P7290163

We hebben het gered.

We vervolgen onze reis en Angelique( de reisleidster) wil ons nog laten zien hoe stoffen gestempeld worden. De eigenaar bezit hiernaast ook nog een tapijthandel. Eerst bekijken we het stempelen, en daarna worden we meegenomen naar een tapijthal waar we ontvangen worden met rum-cola. Ik bedankt. Hier krijgen we ook de lunch, dit was een voorwaarde van Angelique. Wij komen kijken en jullie zorgen voor de lunch !

Met alcohol in je lijf koop je waarschijnlijk eerder. Het is ze wel gelukt, iemand heeft een tapijtje gekocht.

P7290147P7290157P7290161 Ik werd uitgenodigd tot knopen.

Na deze drukke dag vallen we 's-avonds moe maar voldaan in slaap.

*Een marahadja is de koning van de Hindoes.

1. Marjoke Meinema:
    3 augustus 2019
    👍Kleedje zien we wel een keer😜
  2. Martin en Susan:
    3 augustus 2019
    Wij hebben geen kleedje gekocht hoor. Haha