India dag 4. Delhi-Jaipur

3 augustus 2019 - Delhi, India

06:00u, de telefoon gaat. "Goodmorning this is your wake-up call !". Het is tijd om op te staan. We gaan Delhi verlaten en reizen vandaag naar Jaipur. De reis is 265 km en we zullen 6 uur in de bus vertoeven. Onderweg komen we heel veel mannen in oranje kleding tegen, ze dragen een soort versierd juk met blikken er aan met zich mee. Angelique, de reisleidster verteld dat het Shiva pelgrims zijn. In deze tijd van het jaar lopen ze van heinde en ver naar de Ganges voor een liter heilig water, sommige lopen 1400 km.  Dit water sprenkelen ze over hun land voor een goede oogst. Ik blijf me verbazen als we kilometers verder rijden en nog steeds pelgrims tegen komen. Langs de weg zien we ook veel rustplaatsen. Een overkapping van dekzeil, niet erg luxe, maar er kan gegeten en gedronken worden. Bij de Shivatempel doen ze hun gebed en lopen weer verder.

P7280066DSC00183

Na een korte koffiestop rijden we door naar de "roze" stad Jaipur. Jaipur is bijzonder fascinerend. Vanwege de roze zandstenen krijgt de stad een exotische sfeer. Het roze staat ook voor "Welkom". Je ziet er mannen met tulbanden en vrouwen in mooie goudgestikte gewaden.

Bij het hotel aangekomen brengen we de bagage naar de kamer en hebben wat tijd om op te frissen. We rijden hierna naar een plek vanwaar we met buggy's naar het stadspaleis gaan voor de lunch. Bij de entree krijgen we een hindi (ook wel tika=rode stip) op ons voorhoofd. Er liggen "tulbanden" en doeken voor een foto. We maken hier ook een groepsfoto.

DSC00237

Na de lunch maken we nog een korte wandeling door het dorpje. Verderop op een plein staan de buggy's die ons weer naar de bus brengen.  We vervolgen de reis naar de Jantar Mahal, een astronomisch observatorium dat de stand van de zon en de sterren berekend. Erg interessant en de precisie waar dit mee gaat was voor 18e eeuwse begrippen enorm.

Als de zon goed schijnt kan je precies de tijd aflezen. Ook staan er in een cirkel alle sterrenbeelden. Heeft ook alles weer te maken met stand van zon.

DSC00268DSC00264DSC00260P7280088P7280085

Opeens begint het donker te worden, en vanuit het niets stort het van de regen. Binnen een paar tellen staan mijn voeten onder water. We wachten de bui af en rijden naar het hotel terug.

P7280099

Morgen blijven we nog een dag in Jaipur.

Tot dan !

j

1. Marjoke Meinema:
    3 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal😍 stippen staan charmant😜
  2. Julia:
    3 augustus 2019
    Prachtig weer!!!
    Mooi verhaal
  3. Ted Bruijn:
    4 augustus 2019
    Erg leuk om van jullie te lezen hoe anders het in India is. Soort van Eise Eisinga (planetarium in Franeker). We kunnen dit volk echt niet achterlijk noemen! En dan daarnaast zo bijzonder hoeveel moeite mensen doen vanwege een overtuiging (Ganges water voor een goede oogst) duur toch moeilijk rationeel te noemen is...
    Wat fijn om zo met jullie mee te reizen!