India, dag 3. Old Delhi

31 juli 2019 - Delhi, India

We mogen vandaag uitslapen! Rond 10:00 uur vertrekken we naar Oud Delhi. Wat een chaos is het daar. Electraleidingen hangen door de straten op "aanraak" hoogte. Een wirwar van tuktuks, riksja's, en brommers door de smalle straatjes met winkeltjes. Straks rijden we hier ook doorheen met een riksja. De bus stopt bij de Jama Masjid moskee om een foto te maken. We gaan er niet naar binnen want de schoenen moeten er uit en we weten niet  of die er dan straks nog staan. Hier staan ook de riskja's klaar voor een rit door drukke handelswijk Chandni Chowk. Wat een kleurrijke chaos. We moeten er eigenlijk best wel om lachen. Honden op straat zijn we wel gewend, maar koeien.......... en die zijn heilig.  We bezoeken een kruidenwinkel en de eigenaar geeft ons wat uitleg hierover. Massala is een saus van diverse kruiden. Weer wat geleerd. Ik koop 3 soorten massala's in poedervorm voor vlees, kip en aardappels.

DSC00098 IMG-20190731-WA0007 DSC00124DSC00113

Na de riksjatocht rijden we met de bus verder en maken een fotostop bij het 17e eeuwse Rode Fort. We mogen hier niet naar binnen want het is in bezit van het leger. Grappig is dan wel dat we een kaartje moeten kopen en door een beveiligingspoortje moeten en oppervlakkig gecontroleerd worden. Stel je voor.......

DSC00132DSC00137DSC00141

We lunchen op een plein met verschillende restaurants. Hier zit ook een "Fakir" die een slang uit een mand fluit.

IMG_20190727_151552114

Ik zie hier ook voor het eerst apen op de platte daken lopen.We rijden na de lunch naar een indrukwekkende tempel van de Sikhs, de Gurudwara Bangla Sahib. Sikh is een geloof ontstaan uit het Hindoe en Moslim. Deze tempel is gebouwd door Sikhs en zelf bekostigt. Al het goud wat je ziet is echt. De tiende Maharadja was de laatste Maharadja. Tegenwoordig is er geen Marahadja maar, maar wordt er een heilig boek aanbeden. De tempel wordt betreden op blote voeten en met een doekje om het hoofd. Dit is omdat we ook de keuken bezoeken. We hebben nog even bij het gebed aangeschoven. Ik werd door een Sikh op mijn zithouding gewezen, ik moest met gekruiste benen gaan zitten.  Het was erg indrukwekkend.

Op een gegeven moment heb je het wel gezien en gehoord en gaan we door naar de keuken. In deze tempel komen dagelijks duizenden mensen voor een gratis maaltijd, rijst met naan en linzen. Wat een werk wordt daar verricht.  Een vrouw in de keuken wenkt mij, en ik help met wat deeg maken. Er zijn nog wat vrouwen uit de groep die aanschuiven.

Er gaan ongeveer 1000 mensen per keer eten. Het is echt lopende band werk. Eetzaal loopt leeg, en de volgende 1000 gaan weer zitten voor een maaltijd. Iedereen is welkom, er wordt geen onderscheid gemaakt in kaste, geloof en leeftijd.

DSC00158 DSC00164DSC00155DSC00171

Ik vond de Sikh tempel het indrukwekkendste van deze dag.

We rijden terug naar het hotel. Na het diner vertrekken we naar onze kamer, de wekker gaat morgen om 06:00 uur. Slaap lekker !

1. Marjoke Meinema:
    31 juli 2019
    Een indrukwekkende dag dus!
  2. Ted Bruijn:
    31 juli 2019
    Ik vind jouw verhaal en de foto's van de Sikh tempel ook het meest aansprekend. Leven en realiteit van alledag.
    Nu al een afwisselende reis!
  3. Julia:
    3 augustus 2019