India dag 13, Varanasi

6 augustus 2019 - Varanasi, India

Vandaag is onze laatste dag in India. Morgen vertrekken we als toetje naar Nepal, maar eerst om 4:15 u opstaan om te gaan varen op de Ganges om de zonsopkomst te aanschouwen. Om 05:00 u staat de bus voor en kunnen we gaan rijden. We krijgen een appje van Hetty dat Lennart niet mee gaat, hij is ook ziek geworden vannacht.  Heel vervelend dit. We gaan dus weer zonder onze vrienden. De bus brengt ons naar het centrum, we moeten een klein stukje lopen. Er is al volop leven in de brouwerij. Mensen die zich badderen in de Ganges, bedelaars die wakker worden op straat. We raken gewend aan dit straatbeeld.

Er wordt al weer hout verhandelt bij de crematieplaats. We zien dat bij een man zijn haar afgeschoren wordt. Die heeft dus een van zijn ouders verloren en zal deze gaan cremeren. Hij mag het een half jaar niet meer laten groeien. We lopen door naar de boot, daar zitten al 2 muzikanten op te wachten die ons later een privéconcert zullen geven. We varen een eind en meren na een half uurtje aan bij een soort vlot. De muzikanten pakken hun instrumenten en geven een concert. Heel erg leuk, ze schijnen heel beroemt te zijn in India. We kopen een CD van ze die we weer kunnen gebruiken voor onder de vakantiefilm.  Dit is Martin zijn klus, ik ben van de fotoboeken. Ik zal google er eens op naslaan of ik het duo kan vinden.

DSC00680DSC00689DSC00690DSC00691DSC00693DSC00698DSC00701P8060617

Na de muzikale gift varen we terug naar een ghat en wandelen nog langs de gouden tempel, Duizenden pelgrims komen hier naar toe om even te bidden en dan gaan ze weer, We zien ze lopen op een apart aangelegd pad. Ze moeten door verschillende security poortjes. We mogen de tempel niet fotograferen, het stikt er van de bewaking in verband met aanslagen. We zien alleen de gouden bovenkant en vervolgen onze weg richting bus. Bij het hotel aangekomen gaan we eerst bij Hetty en Lennart langs om te vragen of ze iets eten willen. Lennart besluit om mee te gaan ontbijten. We maken voor Hetty een ontbijtpakketje want ze heeft trek. Dat gaat de goede kant op. Na het ontbijt gaan we nog even naar bed, we zetten de wekker  op 11:30 u. De telefoon gaat en de receptionist vraagt of we nog was hebben en of de kamer schoongemaakt mag worden. Nee we hebben geen was, en ja de kamer mag gedaan worden maar na 12:00 u, We zetten het nietstoren lampje naast de deur aan en voor de zekerheid ook de knip op de deur.

Als de wekker gaat besluiten we om nog even naar het winkelcentrum te gaan, kijken of er nog iets te shoppen valt. Martin snuit zijn neus en zegt, het lijkt wel of ik regen hoor, mijn oren schieten open. Natuurlijk denk ik, dat hoor je door een muur, een gang en weer een muur heen. Ik doe de kamerdeur open en hoor toch een herrie, dikke regendruppels. De hemel is opengebroken. Hij had dus gelijk en we stellen het loopje naar de winkels even uit. Na 5 minuten kunnen we op pad, we nemen de paraplu's maar mee. Buiten gekomen is het weer warm benauwd.  We worden buiten het hotel gelijk weer lastig gevallen door de tuktukrijders. Nee we willen geen tuktuk, we gaan lopen.

We halen wat drinken voor morgen in de bus en ik koop 2 jurkjes in de uitverkoop. De verkoopster ziet in ons waarschijnlijk rijke Europeanen want ze komt met van alles en nog wat aan. Ik zeg nee, ik wil alleen uit de sale. haha. Ons bin zunig.

We lopen op ons gemak weer terug en kunnen gelijk gaan lunchen. In de middag ga ik nog wat aan mijn verslagen doen terwijl Martin een duik in het zwembad neemt. Na het diner nog even de laatste dag doornemen en dan slapen.

Eindelijk ben ik bij.................

1. Marjoke Meinema:
    6 augustus 2019
    Toch hele goede oren hé, ik zei het toch! 😍 Veel plezier in Nepal. 👋
  2. Ted Bruijn:
    7 augustus 2019
    Je bent hartstikke up to date! Ik lees met heel veel plezier de verslagen; wat maken jullie mee, zeg!
    En hoe gaat de reis nu verder naar Nepal! Ook met de bus? Vliegen? Treinen? Ik lees het wel weer!
  3. Ted Bruijn:
    7 augustus 2019