India dag 12, Varanasi

6 augustus 2019 - Varanasi, India

Vandaag een druk programma zodat we morgen bijna de hele dag vrij zijn.

We rijden voor de verandering maar eens naar een tempelcomplex in Sarnath. Deze tempel vertelt het verhaal van de geboorte van Boeddha. Er wordt veel verteld, maar weinig blijft hangen. Het is hier zo ongelooflijk warm en benauwd. Ik wist niet de je zo kan zweten zonder je druk te maken. Voordat we de tempel ingaan eerste de schoenen weer uit.

Boeddha is geboren als Prins Siddartha Gautama uit de zij van Maja Dewi. Wie gelooft dit?

DSC00587DSC00589DSC00586

We verlaten de tempel en lopen op onze sokken of blote voeten nog even naar een plek waar een stek staat van de boom waar Boeddha zijn eerst lezing heeft gehouden. Hier gaat het mis met Hetty, ze wordt hondsberoerd en verlaat de groep en gaat samen met Lennart terug naar het hotel. Ontzettend balen om je vriendin zo ziek te zien worden.

Wij gaan onze schoenen weer aantrekken en rijden 300 meter verder naar een museum. Hier staat ook het eerste beeld van Boeddha. Volgens de verhalen heeft hij er zo uit gezien.

DSC00603DSC00601DSC00597DSC00598

We gaan weer verder, onderweg naar de bus worden we weer aangeklampt door verkopers met allerlei meuk. We zijn heel blij met Angelique. Als wij plaats hebben genomen in de bus pakt zij steeds iets van de verkopers aan, laat het zien in de bus en gaat onderhandelen. Dat heeft zij steeds gedaan, en wij als reizigers vinden het prima. We moeten ze alleen wel steeds afwimpelen. Het voordeel is dat je beter kan onderhandelen omdat er in 1 keer meer verkocht gaat worden dan dat wij ieder iets op straat kopen.  Ik heb in de bus al aardig wat gescoord.

Terug bij het hotel gaan we lunchen en zijn tot 17:00 u vrij. Dan vertrekken we naar de crematieplaats van Varanasi. We gaan met de tuktuk vanaf het hotel, deze brengt ons tot het centrum en dan gaan we lopend verder door de chaos. Veel pelgrims op de been, veel getoeter weer om ons heen, koeien, ratten en apen op de weg. En door......

We slenteren door nauwe vieze straatjes. Er is een hoop te zien, ondanks dat het er smerig is genieten we toch van alles.  Ik ben blij dat het nog licht is. Aangekomen bij de crematieplaats mogen we niet meer fotograferen. Dat moet je tegen Martin niet zeggen en die knipt toch stiekem een plaatje. We gaan het eerst van bovenaf bekijken. We komen voorbij de plek waar je hout kan kopen voor op de brandstapel, daarna de trappen van de ghats op en we hebben een bijzonder zicht op de crematies.  We zien een verkoolt hoofd en voeten.

P8050577

Deze blijven buiten het hout, Dat hoort nou eenmaal zo. We hebben best geluk dat we echt alle rituelen van de crematie zien. Heel bijzonder en echt niet eng. Dat komt waarschijnlijk ook omdat we er over gelezen hebben, en Angelique heeft ook de hele gang van zaken van de crematie in de bus uitgelegd. Heel indrukwekkend allemaal. Na een minuut of 20 gekeken te hebben verlaten we de ghat en stappen op de boot om even een stukje Ganges heen en weer te varen. Dan zien we het ook van de andere kant. Heel bijzonder allemaal. Bijna niet te beschrijven.  Verderop stappen we van de boot, het is inmiddels donker geworden. We bekijken nog de Ganga Aarti ceremonie in de Dashashwamedh ghat. Ganga Aarti is een Hindoe-gebedsceremonie die eer betuigt aan de goden die mantra's reciteren, bloemen aanbiedt en lampen verlicht. Bijna aan het eind gaan wij er van door. de gids zegt dat we er anders niet doorheen komen. Het is nu donker en we moeten toch nog wel een paar nauwe straatjes door. Gelukkig zijn die verlicht. Onderweg komen we nog mannen tegen die met een baar met een lijk op weg zijn naar de crematieplaats. Heel bijzonder zo gewoon tussen de menigte.

We rijden ook met de tuktuk terug naar het hotel. Wat een indrukken weer. Om 21:00 u zijn we bij het hotel, ik heb eigenlijk geen zin meer om te eten, maar besluit toch om een soepje te nemen.  Hierna douchen en lekker mijn bed in. Morgen is het weer vroeg dag.

1. Ted Bruijn:
    7 augustus 2019
    Wat een bizarre reis! (De autocorrectie maakt dat van 'bijzondere' en dat klopt ook wel.
    Is jullie vriendin weer opgeknapt?