Dodenherdenking.

4 mei 2023 - Qui Nhon, Vietnam

Het is vandaag 4 mei en dan is het "thuis" Dodenherdenking.

Vandaag hebben we weer een lange reisdag voor de boeg. We zitten 6 uur in de bus. Om 8 uur vertrekken we uit Hoi An richting Qui Nhon. Na een goed uur rijden hebben we een korte stop bij een prachtig monument. Het beeld beslaat 15 hectare in de Cam-berg, in de gemeente Tam Phu. Het beeld werd gebouwd en is aangepast aan moeder Nguyen Thi Thu (1904-2010) van wie 11 nakomelingen oorlogsmartelaren zijn. 6 zonen, 3 schoonzonen en 2 kleinzonen. Het monument heeft VND 410 miljard gekost. (US $ 19 Miljoen) De constructie herbergt een museum ter ere van 50.000 Vietnamese heldhaftige moeders in het hele land. Helaas was het museum niet open.

DSC_0085_8DSC_0083_8DSC_0073_8

IMG-20230504-WA0006

Voor het beeld staan 8 pilaren die zijn uitgehouwen met afbeeldingen van Vietnamese moeders en jonge vrijwilligers die hun jeugd aan het land hebben gewijd.

We rijden verder en gaan naar een oorlogsmonument. We krijgen eerst een film te zien (Een reportage van een Amerikaanse helicopterpiloot die na 25 jaar terug gaat naar My Lai waar hij gediend heeft. Hij heeft mensen gered,) Dit was een uitzending van de NOS.

Op 16 maart 1968 heeft daar een bloedbad (lees slachting) plaats gevonden, aangericht door Amerikaanse soldaten tegen burgers vooral vrouwen en kinderen. Onder leiding van William Calley moet op alles geschoten worden wat beweegt. Hij kreeg uiteindelijk levenslang voor zijn daden, maar de heer Richard Nixon heeft hem gratie verleend. De foto's en beelden waren heel heftig.

DSC_0088_8DSC_0090_8DSC_0092_7DSC_0091_7DSC_0094_7DSC_0096_7

Heel bijzonder en mooi dat wij op deze dag, 4 mei, hier zijn.

Dit was een indrukwekkende stop.

We lunchen vandaag in een hotel, en daarna hebben we nog 4 uur rijden te gaan naar Qui Nhon. Een hotel aan het strand. Heerlijk het geluid van de zee, verder hoef ik er niets mee. Kom er thuis nooit......

IMG-20230504-WA0011

IMG-20230504-WA0012

Het uitzicht is het mooiste tot nu toe.

Als jullie morgen misschien gaan genieten van bevrijdingspop gaan wij weer toeren. Tot dan.

1. Ted Bruijn:
    5 mei 2023
    Wat een betekenisvolle en aangrijpende plekken. En juist gisteren. De pilaren bij dat kunstwerk doen me denken aan het Vigelandpark in Oslo, daar wil nog graag eens naartoe.
    Aan nieuwe foto,'s te zien, zijn jullie inmiddels in de Mekong delta. Dat roept bij mij herinneringen aan snoepjes, homestay, slang en veel regen op. Maar jullie reis biedt ongetwijfeld weer andere dingen! Veel plezier!