We zijn er !!

5 februari 2020 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Dinsdag  4 februari.

We zijn op tijd vertrokken uit Hong Kong............. we krijgen te eten, de lichten worden gedoofd, we mogen weer gaan slapen.......

Het is 05:10 uur lt, N Z, de verlichting gaat aan, het ontbijt wordt geserveerd. Nog 1457 km te gaan, we zijn er bijna. In Auckland aangekomen moeten we eerst naar de bagageband onze koffers oppikken. Deze konden niet doorgelabeld worden op Schiphol, daar we 2 dagen later in Nieuw Zeeland zouden zijn. We gaan met onze bagage naar de Domestic fligt terminal. We kunnen met een pendelbus, maar zijn gaan lopen. De wandeling was 10 minuten, we hebben ten slotte al lang genoeg gezeten.  We kunnen alles zelf doen, boardingpass printen, inchecken en de koffer bij de drop off band afgeven. Appeltje, eitje. Volgens schema vertrekken we voor ons laatste deel van de vliegreis naar Christchurch. Wat een hel !!. Het eerste uur ging prima, maar vlak voor Christchurch gaat het voor onze beleving mis. Hevige turbulentie, gelukkig hebben we onze riemen altijd vast. Met een plof vallen we terug in de stoelen. Het gaat te snel om te beseffen wat er gebeurd. Dit hebben we nooit eerder meegemaakt. Martin wordt er misselijk van en leegt zijn maag in het daarvoor bestemde zakje. Als we vlak bij de grond zijn stijgt het vliegtuig weer op. Wat gebeurt er?? Ik vraag alleen aan Martin hoe groot de overlevingskans is als we nu gaan.......

Zijn antwoord:"NIET". Eigenlijk ben ik verder niet bang, maar wacht af wat er verder gaat gebeuren. Het vliegtuig stijgt weer en maakt een extra ronde boven zee om weer aan de landing te beginnen. De piloot waarschuwt dat er te veel crosswind is en dat het niet verstandig was om te landen,  en dat de landing misschien hard kan zijn. We landen uiteindelijk heel rustig. Gelukkig we zijn er.

Nu kan onze reis door Nieuw Zeeland echt beginnen

We bellen in de hal de taxi service en binnen 5 minuten worden we naar onze B&B gebracht. We slapen een paar uur en worden half 4 opgehaald voor de Maori experience. Deze hadden we thuis al geboekt, daar het in Rotoua volgeboekt was.  Het was echt de moeite waard ondanks dat we iets anders verwacht hadden. Eerst een kiwi tour, en na het Maori gedoe een Hangi maaltijd. Dit is een traditionele Maori maaltijd. Om 21:00 uur gaan we ons bed opzoeken.

DSC_0053DSC_0052DSC_0028DSC_0033

Woensdag 5 februari.

De wekker gaat om 7 uur, we ontbijten om 8 uur. Om 9 uur worden we opgehaald door het autoverhuurbedrijf en krijgen we de Toyota mee.   We gaan richting Dunedin. Onderweg krijgen we een telefoontje van het verhuurbedrijf, we hebben iets laten liggen bij de B&B. Oeps, we rijden weer terug, wel een goede oefening voor het links rijden. We hebben ruim een uur verloren maar uiteindelijk zijn we op weg. Bij de MD drinken we koffie en lunchen we met een tosti. We vervolgen onze weg en maken een stop bij Oamaru. Hier is zijn de Blauwe pinguïns en de geeloog pinguïns. Jammer voor ons zijn ze niet te zien. Dan moeten we in de avond terugkomen, dan komen ze uit zee weer aan wal. Nou toedeloe, we rijden vanavond niet 120 km om een paar pinguïns te zien. Wel waren er robben die we niet mogen fotograferen.  Dat had ik al gedaan voordat ik het gelezen had.

DSC_0004DSC_0003

We rijden door naar Moeraki beach. Ik wil graag de Moeraki boulders zien, dit zijn een soort grote, ronde logge stenen, die over 50 meter strand verspreid liggen tussen Moeraki en Hampden. De omtrek kan wel tot 4 meter zijn.

DSC_0017DSC_0013DSC_0014

Rond 19:00 uur komen we bij de B&B aan. Even kennis gemaakt met de gastheer en gastvrouw, koffie gedronken en dan op zoek naar eten. We gaan naar een restaurant aan zee, maar helaas vol, wachttijd 45 minuten. We gaan op zoek naar iets anders, navigatie aan en zoeken naar restaurants. We hebben heerlijk gegeten bij een India's restaurant.  We rijden terug naar ons logeeradres, drinken nog een kop koffie en gaan op tijd slapen. Morgen willen we weer om 8 uur ontbijten, zo hebben we wat aan onze dag. We hopen dat de weg naar Te Anau te berijden is. Er is veel regen gevallen afgelopen dagen en de wegen daar zijn onbegaanbaar. Morgenochtend gaat de gastheer informeren. We hebben er wel een B&B voor 2 nachten, afwachten dus.

Tot morgen !

1. Marjoke Meinema:
    5 februari 2020
    Hoi lieverds, dat is een spannend verhaal zeg! Die turbulentie wil je niet meemaken zeg(hebben jullie dus wel😂) Gelukkig is de maag van Martin weer gevuld. Kijk uit naar het volgende verhaal. 😘
  2. Ted Bruijn:
    5 februari 2020
    Oh meid, dan zijn jullie dus letterlijk doodsbang geweest!! Wat een rotervaring!
    En nu is de reis echt begonnen.
    Ha ha 'maori-gedoe'. Beetje nep?
    Dat strand met die builders (boulders, denk ik?) ziet er heel gaaf uit! Zo bijzonder als iets alleen op een bepaalde plek voorkomt! Hoe zijn die daar terecht gekomen? Vulkaan?
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Doe voorzichtig inderdaad en geniet!!! (En maak veel foto's!)
    Liefs voor jullie allebei!
  3. George:
    Hé Niesje en Martin,
    Wat geweldig die turbulentie..!! Er kan niets gebeuren. Dit is helemaal niet extreem en dan nog kan er absoluut niets gebeuren. Op zo'n moment heb je wel het gevoel dat je leeft..
    Blij voor jullie dat de grote reis er op zit. pffffffffffffffffffff
    Veel plezier en geniet van ieder moment.

xxxx
  4. Rima:
    5 februari 2020
    Wat een schrik zeg. Maar gelukkig goed afgelopen. Heel veel plezier. Ik geniet van jullie verhaal en foto's. Groetjes Rima
  5. Thamara:
    5 februari 2020
    Getsie, wat eng en beangstigend zo een laatste stukje vliegen!
    Gelukkig zijn jullie veilig geland.
    Nu heerlijk reizen en ervan genieten!
    Leuk om alles mee te lezen.
    Xxx
  6. Edwin en Carla:
    Hoi Susan en Martin,
    Spannend verslag! Echter wat jullie beschrijven is een doorstart, dat komt wel vaker voor, maar desalniettemin niet fijn om mee te maken. Heel goed dat jullie standaard in de riemen zitten! Blijf dit altijd doen!
    Hopelijk lukt het jullie naar Milford Sound te rijden, we lazen de berichten in de krant. Keep our fingers crossed. Leuk verslag verder; we kijken uit naar het volgende! Liefsa