Haarlem, Zuid-Afrika

Rondreis Zuid-Afrika

10 september 2017 - Haarlem, Zuid-Afrika

Nog een nachtje slapen en dan is het zo ver. De reistas staat klaar om gepakt te worden.

Morgen (11 september) vertrekken we voor een vakantie naar Zuid-Afrika. We vliegen vanaf Amsterdam eerst naar Londen, om van daaruit verder naar Johannesburg te gaan.

We hebben er zin in................

12 september

Vanmorgen om 9:05 aangekomen in Johannesburg, na een vertraging van 2 uur. Eerst 2 uur vertraging vanuit Schiphol, en (gelukkig) ook  2 uur in Londen.

We rijden eerst naar Soweto.( SOuth WEst TOwnship).

Allereerst gaan we lunchen, en daarna bezoeken we het Mandelahuis. Nelson Mandela heeft hier van 1946-1962 gewoond. In dezelfde straat, Vilakazistreet, heeft nog een Nobelprijswinnaar gewoond. Te weten, Desmond Tutu.

Na dit bezoek rijden we naar het Hector Pieterson monument.. Hector Pieterson  een jongen die bij de scholierenopstand is doodgeschoten. De foto waarbij een student het lichaam van Hector draagt is de hele wereld over gegaan. Als laatste bezoeken we de Regina Mundi kerk. Hier werden veel demonstraties gehouden. Ook werden hier doodgeschoten demonstranten begraven.

Om 16:30 uur waren we in het hotel. Douchen, eten en wat schrijven. Nu naar bed, want morgen gaat de wekker weer vroeg.

Hector Pieterson monument  IMG_20170912_134921987

DSC00049

Woensdag 13 september.

Vandaag is een dag met een lange afstand overbruggen. Natuurlijk gaan we ook nog iets bekijken. We rijden eerst naar het voortrekkersmuseum, daar krijgen we uitleg via beeldhouwwerk rondom de muren. Om het gebouw zijn 64 trekkarren uitgehouwd in een muur. Deze symboliseren de trektocht. Er is nog tijd voor koffie om daarnaonze weg te vervolgen.  De volgende  stop is bij het Krugerhuis. Wij slaan dit onderdeel over en blijven lekker buiten op een bankje voor het huis op de anderen wachten.  Na dit bezoek rijden we door naar de Union building. Een korte pauze van 20 minuten om het standbeeld van Nelson Mandela te bekijken en te fotograveren. Heel mooi groot beeld. Hoort er natuurlijk allemaal bij, de man was zeer geliefd.

We vervolgen onze weg en houden nog  een tussenstop voor de lunch, waarna we naar de provincie  Mpumalanga gaan.  Er wordt nog getwijfeld over een laatste plasstop, maar plotseling wijkt de chauffeur toch af en rijdt een parkeerplaats op. Wat blijkt..... we hebben een lekke band. Er wordt heen en weer gebeld en er komt hulp. De duisternis treed inmiddels in. Probleem....... de reserveband ligt achter de voorbumper, maar deze gaat niet los. De hulpverleners rijden nog 2 keer heen en weer, en eindelijk lukt het ze om de voorbumper los te krijgen. Inmiddels is het echt donker en staan wij al vanaf 16:30 uur op een parkeerplaats. Na 3 1/2 uur kunnen we onze weg vervolgen en om 21:00 komen we in Horigstad aan waar we de nacht doorbrengen in Hannah Lodge. We eten nog en gaan ons bed in. Morgenochtend gaan we met een gamedrive op het prive terrein van de lodge.

Voortrekkersmonument  Standbeeld Nelson Mandel bij Union building

Donderdag 14 september8

De wekker gaat om 05:45u, we gaan om 06:30 een gamedrive maken van 1 1/2 uur op het privéterrein van Hannah Lodge. Als eerste komen we de struisvogel tegen, ik houd niet van die beesten en voor mij dus een reden om mijn plaats bij het "raam" af te staan. Verder zien we de impala, (zijn/haar broer/zus hebben we gisteren gegeten), zebra, buffel en heel in de verte de giraf. Om 08:00 zijn we terug in de lodge voor ontbijt. Even na 09:00u vertrekken we  voor ons normale progamma.  Allereerst rijden we naar de Rondavels. Deze danken hun naam aan de authentieke Zuid-Afrikaanse hutjes. Het weer zit niet mee, het is heiig, iets wat de foto's niet ten goede komt. Gelukkig slaan wij alle indrukken op in onze eigen harde schijf boven in ons hoofd.

We vervolgen onze weg, de volgende stop is bij Bourke's Luck Potholes, waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Heel mooi om te zien.  Daarna genieten we van het uitzicht bij God' s Window. Nou genieten........... bij mooi helder weer kan je tot Mozambique kijken. Dat is ons nie gegeven nie.

We lunchen bij Harries Pancakes, waar ik bij het naastgelegen VVV een souvenir koop. Een Afrikaans kookboek. We vervolgens onze weg nog 2 uur naar Bundu Lodge waar we 3 nachten verblijven.

De drie rondavels  Bourke's Luck Potholes

Vrijdag 15 september.

De wekker gaan om 04:15u, we worden om 04:45u verwacht bij het restaurant voor koffie om wakker te worden. Er staan ontbijtpakketten voor ons klaar. Een half uur later vertrekken we voor de safari naar het Krugerpark. Enkele heren waaronder Martin hadden al snel een keuze gemaakt voor een Ranger. Wij stappen met 6 ander Fox-reizigers in de jeep bij Cassey [Cassandra] . Een vlotte meid van 22 die haar mannetje wel staat bij het ongeregeld. We hebben pret voor 10 alsof we op schoolreisje zijn. Helaas was de pret meer dan wat we gezien hebben. Toch hebben we in de verte een paar dieren van de BIG 5 gespot.

Morgen gaan we nogmaals het park door, in de hoop meer te zien.

Zaterdag 16 september

Hetzelfde recept als gisteren, vroeg op, koffie en naar het Krugerpark. We worden vandaag met de jeep opgehaald vanaf de lodge. Cassey doet vandaag de halve tour dus stappen we bij David in. Even over 06:00u kunnen we aan onze tweede safaritocht begonnen. Het loopt vandaag goed, in een half uur spotten we meer dan in een hele dag er voor. De ooohhhs en aaahs gaan door de jeep. Kuddes olifanten en  buffels komen we tegen, of weten de rangers waar deze beesten zich ophouden en bewaren ze het voor de tweede dag. De sfeer zit er weer goed in. We lunchen op een bijzondere locatie, bij een zwembad midden in het park, omgeven door een lage heuvel en beschermd door schrikdraad. Op nog geen 200 meter van de dieren af. Geweldig!

De kans is er altijd dat er een impala of wat dan ook komt buurten.  Het was een top dag, veel dieren spotten we in de verte, maar een paar olifanten konden we bijna over hun slurf aaien. Bijzonder was wel dat we een impala in een boom zagen hangen, veilig gesteld door een luipaard, zodat deze later weer ongestoord aan zijn prooi verder kan peuzelen.  We vinden dat de Beekse Bergen per direct gesloten moet worden. Hier horen deze dieren thuis. Een safarireis is zeker nog eens te overwegen.

PIC_0080  DSC00110  P9160017  DSC00082DSC00302

Zondag 17 september.

Vandaag weer een reisdag.  Om 06:45u staat de wekker, helaas waren wij al ruim een uur eerder wakker. Tijd voor een kop koffie dan maar. Na het ontbijt vertrekken we voor een busrit van ruim 5 uur richting Johannesburg. Waar de voortrekkers in 1830 met hun ossewagens in weken, of zelfs maanden vele kilometers aflegden leggen  wij meer dan 2000 km in een paar uur af. We vliegen naar Kaapstad. In het zuiden  van Zuid-Afrika brengen we de tweede helft van onze vakantie door.

Maandag 18 september.

Vandaag gaan we de bijzondere tuinroute verkennen. De tuinroute is een mooie en vruchtbare omgeving met het indrukwekkende Outeniqua gebergte. We rijden echt door een supermooie omgeving. Heuvelachtig groen landschap. Martin en ik zijn er van overtuigd dat de Teletubbies hier in Zuid-Afrika zijn opgenomen. :-} We maken wat foto's vanuit de bus van het  prachtige landschap. Onderweg houden we nog een korte koffiepauze en rijden door naar Swellendam waar  we een half uurtje rond lopen.  We lunchen bij een AloeVera fabriek.  Bij elkaar zijn we toch weer een paar uur onderweg. Willem verteld onderweg wat we zoal tegenkomen. Hij wijst ons op een aftrekplek langs de weg. Pardon?? Hij zegt jullie verstaan mij niet goed. Nou echt wel. Toen kwam de uitleg...........................aftrekplek is een picknickplaats

Rond 15:30u komen we bij ons hotel in Wilderness aan. Mooie tijd! Als de koffers op de kamer zijn lopen we nog even naar het strand.  'S Avonds heerlijk gegeten bij de Italiaan op de hoek. Het is hier zo goedkoop uit eten gaan.  Heerlijke bijkomstigheid. Na het eten heerlijk gaan slapen, want morgen om 06:00u gaat de wekker weer.

ONDERWEG NAAR SWELLENDAM  ONDERWEG NAAR SWELLENDAM  Onderweg naar Swellendam  Wegwijzer naar het strand

Dinsdag 19 september.

Jeeejjj , ik ben eindelijk helemaal bij met schrijven.  Vandaag staan we om 06:00 uur op. De bus vertrekt om 07:30u richting strand bij Plettenbergbaai. We gaan op walvis safari. Deze excursie hoort niet in het programma, maar gisteren liet Willem het woord walvis vallen en ja, dan kom je er bijna niet onderuit. We willen op safari. Busschauffeur Bruce moet e.e.a. voor ons regelen. Helemaal goed, we gaan. Echt een gave trip. We spotten walvissen en dolfijnen. De tocht duurt ruim een uur, had best nog langer mogen duren. Wel een spectaculaire aankomst weer op het strand. Even vol gas, motor optrekken, en dan schiet je zo het strand op met de boot. GAAFFFF

Nog even tijd voor koffie en dan naar het Tsitsikamma National Park met de Suspension Brigde. (Hangende brug  over de Storms rivier) Op de terugweg nog een stop bij het Waterfront in Knysna. (Spreek de Y uit als IJ)

Over uitspraak gesproken, het Afrikaans is zo leuk om naar te luisteren. Het is heel goed te begrijpen. Ik heb zelfs een Afrikaanse story gekocht om te lezen.

Morgen mogen we uitslapen, we zetten de wekker op 07:30u. Tot morgen !

P9190034  Walvisstaart    PIC_0087  Zuid en west bridge  Op de suspension bridge  Koopvrouw

Woensdag 20 september.

We mogen uitslapen!! Na het ontbijt vertrekken we om 09:00u naar Oudtshoorn, de verenhoofdstad van de wereld. We bezoeken een struisvogelboerderij waar ons alles wordt uitgelegd over de enorme vogels en hun eieren. Een struisvogel kan een gewicht dragen van ruim 300 kg. De eieren worden gescand of ze bevrucht zijn, dan gaan ze terug naar de vogels. Overdag broeien de vrouwtjes en 's-nachts de mannetjes. Eerlijk verdeeld toch? In de winkel op de boerderij kon je lederen artikelen kopen. Een klein struisvogelleren tasje kost toch al omgerekend € 300,--!! Die laten we daar maar liggen. We hebben er wel heerlijk gelunched, een wrap met kip en een met struisvogelvlees. Erg lekker.

Na de lunch rijden we via de Route 62naar Montagu, een klein stadje met prachtige Kaap-Hollandse huizen. Onderweg krijgen we ook nog de mededeling dat we morgen een ander hotel dan gepland krijgen in Kaapstad, midden in het centrum. we gaan het beleven.

Vanavond een echte Afrikaanse maaltijd genoten, boboti, het smaakte heerlijk. Eerlijk is eerlijk, voor het eten kan je goed terecht in Z.A.

Op eieren lopen  DSC00016  DSC00021  DSC00023  Emoe  Boboti

Deze wil ik jullie niet onthouden, we reden er weer een voorbij.

IMG_20170920_101916132

1. Julia:
    11 september 2017
    Supergaaf om met jullie te mogen "meereizen "
  2. Ted:
    11 september 2017
    Zo, dat ziet er professioneel uit! Dat had Paul moeten zien...
  3. Marjoke meinema:
    12 september 2017
    Zie het allemaal graag langskomen!!
  4. Thamara:
    14 september 2017
    Leuk om te lezen
  5. Ted:
    14 september 2017
    Hm... Onbekende plaatsen en gebeurtenissen, eerlijk gezegd. En die kerk kon ook in, zeg, Amstelveen staan. Maar bij verwachting reis ik verder met jullie mee!
  6. Ted:
    19 september 2017
    Nou, lekkere vakantie zeg... Iedere dag bij nacht en ontij opstaan!
  7. Marcel en Diane:
    19 september 2017
    Helemaal top Bro en schone zus, geniet er lekker van.
  8. Marjoke meinema:
    19 september 2017
    Hoi luitjes. Fijn te lezen dat jullie zo genieten. Ga zo door.
  9. Sandra:
    19 september 2017
    lees net het blog, wat een avonturen, leuk hoor! mooie foto's erbij maakt het af, veel plezier verder