Haarlem, Zuid-Afrika

Rondreis Zuid-Afrika

10 september 2017 - Haarlem, Zuid-Afrika

Nog een nachtje slapen en dan is het zo ver. De reistas staat klaar om gepakt te worden.

Morgen (11 september) vertrekken we voor een vakantie naar Zuid-Afrika. We vliegen vanaf Amsterdam eerst naar Londen, om van daaruit verder naar Johannesburg te gaan.

We hebben er zin in................

12 september

Vanmorgen om 9:05 aangekomen in Johannesburg, na een vertraging van 2 uur. Eerst 2 uur vertraging vanuit Schiphol, en (gelukkig) ook  2 uur in Londen.

We rijden eerst naar Soweto.( SOuth WEst TOwnship).

Allereerst gaan we lunchen, en daarna bezoeken we het Mandelahuis. Nelson Mandela heeft hier van 1946-1962 gewoond. In dezelfde straat, Vilakazistreet, heeft nog een Nobelprijswinnaar gewoond. Te weten, Desmond Tutu.

Na dit bezoek rijden we naar het Hector Pieterson monument.. Hector Pieterson  een jongen die bij de scholierenopstand is doodgeschoten. De foto waarbij een student het lichaam van Hector draagt is de hele wereld over gegaan. Als laatste bezoeken we de Regina Mundi kerk. Hier werden veel demonstraties gehouden. Ook werden hier doodgeschoten demonstranten begraven.

Om 16:30 uur waren we in het hotel. Douchen, eten en wat schrijven. Nu naar bed, want morgen gaat de wekker weer vroeg.

Hector Pieterson monument  IMG_20170912_134921987

DSC00049

Woensdag 13 september.

Vandaag is een dag met een lange afstand overbruggen. Natuurlijk gaan we ook nog iets bekijken. We rijden eerst naar het voortrekkersmuseum, daar krijgen we uitleg via beeldhouwwerk rondom de muren. Om het gebouw zijn 64 trekkarren uitgehouwd in een muur. Deze symboliseren de trektocht. Er is nog tijd voor koffie om daarnaonze weg te vervolgen.  De volgende  stop is bij het Krugerhuis. Wij slaan dit onderdeel over en blijven lekker buiten op een bankje voor het huis op de anderen wachten.  Na dit bezoek rijden we door naar de Union building. Een korte pauze van 20 minuten om het standbeeld van Nelson Mandela te bekijken en te fotograveren. Heel mooi groot beeld. Hoort er natuurlijk allemaal bij, de man was zeer geliefd.

We vervolgen onze weg en houden nog  een tussenstop voor de lunch, waarna we naar de provincie  Mpumalanga gaan.  Er wordt nog getwijfeld over een laatste plasstop, maar plotseling wijkt de chauffeur toch af en rijdt een parkeerplaats op. Wat blijkt..... we hebben een lekke band. Er wordt heen en weer gebeld en er komt hulp. De duisternis treed inmiddels in. Probleem....... de reserveband ligt achter de voorbumper, maar deze gaat niet los. De hulpverleners rijden nog 2 keer heen en weer, en eindelijk lukt het ze om de voorbumper los te krijgen. Inmiddels is het echt donker en staan wij al vanaf 16:30 uur op een parkeerplaats. Na 3 1/2 uur kunnen we onze weg vervolgen en om 21:00 komen we in Horigstad aan waar we de nacht doorbrengen in Hannah Lodge. We eten nog en gaan ons bed in. Morgenochtend gaan we met een gamedrive op het prive terrein van de lodge.

Voortrekkersmonument  Standbeeld Nelson Mandel bij Union building

Donderdag 14 september8

De wekker gaat om 05:45u, we gaan om 06:30 een gamedrive maken van 1 1/2 uur op het privéterrein van Hannah Lodge. Als eerste komen we de struisvogel tegen, ik houd niet van die beesten en voor mij dus een reden om mijn plaats bij het "raam" af te staan. Verder zien we de impala, (zijn/haar broer/zus hebben we gisteren gegeten), zebra, buffel en heel in de verte de giraf. Om 08:00 zijn we terug in de lodge voor ontbijt. Even na 09:00u vertrekken we  voor ons normale progamma.  Allereerst rijden we naar de Rondavels. Deze danken hun naam aan de authentieke Zuid-Afrikaanse hutjes. Het weer zit niet mee, het is heiig, iets wat de foto's niet ten goede komt. Gelukkig slaan wij alle indrukken op in onze eigen harde schijf boven in ons hoofd.

We vervolgen onze weg, de volgende stop is bij Bourke's Luck Potholes, waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Heel mooi om te zien.  Daarna genieten we van het uitzicht bij God' s Window. Nou genieten........... bij mooi helder weer kan je tot Mozambique kijken. Dat is ons nie gegeven nie.

We lunchen bij Harries Pancakes, waar ik bij het naastgelegen VVV een souvenir koop. Een Afrikaans kookboek. We vervolgens onze weg nog 2 uur naar Bundu Lodge waar we 3 nachten verblijven.

De drie rondavels  Bourke's Luck Potholes

Vrijdag 15 september.

De wekker gaan om 04:15u, we worden om 04:45u verwacht bij het restaurant voor koffie om wakker te worden. Er staan ontbijtpakketten voor ons klaar. Een half uur later vertrekken we voor de safari naar het Krugerpark. Enkele heren waaronder Martin hadden al snel een keuze gemaakt voor een Ranger. Wij stappen met 6 ander Fox-reizigers in de jeep bij Cassey [Cassandra] . Een vlotte meid van 22 die haar mannetje wel staat bij het ongeregeld. We hebben pret voor 10 alsof we op schoolreisje zijn. Helaas was de pret meer dan wat we gezien hebben. Toch hebben we in de verte een paar dieren van de BIG 5 gespot.

Morgen gaan we nogmaals het park door, in de hoop meer te zien.

Zaterdag 16 september

Hetzelfde recept als gisteren, vroeg op, koffie en naar het Krugerpark. We worden vandaag met de jeep opgehaald vanaf de lodge. Cassey doet vandaag de halve tour dus stappen we bij David in. Even over 06:00u kunnen we aan onze tweede safaritocht begonnen. Het loopt vandaag goed, in een half uur spotten we meer dan in een hele dag er voor. De ooohhhs en aaahs gaan door de jeep. Kuddes olifanten en  buffels komen we tegen, of weten de rangers waar deze beesten zich ophouden en bewaren ze het voor de tweede dag. De sfeer zit er weer goed in. We lunchen op een bijzondere locatie, bij een zwembad midden in het park, omgeven door een lage heuvel en beschermd door schrikdraad. Op nog geen 200 meter van de dieren af. Geweldig!

De kans is er altijd dat er een impala of wat dan ook komt buurten.  Het was een top dag, veel dieren spotten we in de verte, maar een paar olifanten konden we bijna over hun slurf aaien. Bijzonder was wel dat we een impala in een boom zagen hangen, veilig gesteld door een luipaard, zodat deze later weer ongestoord aan zijn prooi verder kan peuzelen.  We vinden dat de Beekse Bergen per direct gesloten moet worden. Hier horen deze dieren thuis. Een safarireis is zeker nog eens te overwegen.

PIC_0080  DSC00110  P9160017  DSC00082DSC00302

Zondag 17 september.

Vandaag weer een reisdag.  Om 06:45u staat de wekker, helaas waren wij al ruim een uur eerder wakker. Tijd voor een kop koffie dan maar. Na het ontbijt vertrekken we voor een busrit van ruim 5 uur richting Johannesburg. Waar de voortrekkers in 1830 met hun ossewagens in weken, of zelfs maanden vele kilometers aflegden leggen  wij meer dan 2000 km in een paar uur af. We vliegen naar Kaapstad. In het zuiden  van Zuid-Afrika brengen we de tweede helft van onze vakantie door.

Maandag 18 september.

Vandaag gaan we de bijzondere tuinroute verkennen. De tuinroute is een mooie en vruchtbare omgeving met het indrukwekkende Outeniqua gebergte. We rijden echt door een supermooie omgeving. Heuvelachtig groen landschap. Martin en ik zijn er van overtuigd dat de Teletubbies hier in Zuid-Afrika zijn opgenomen. :-} We maken wat foto's vanuit de bus van het  prachtige landschap. Onderweg houden we nog een korte koffiepauze en rijden door naar Swellendam waar  we een half uurtje rond lopen.  We lunchen bij een AloeVera fabriek.  Bij elkaar zijn we toch weer een paar uur onderweg. Willem verteld onderweg wat we zoal tegenkomen. Hij wijst ons op een aftrekplek langs de weg. Pardon?? Hij zegt jullie verstaan mij niet goed. Nou echt wel. Toen kwam de uitleg...........................aftrekplek is een picknickplaats

Rond 15:30u komen we bij ons hotel in Wilderness aan. Mooie tijd! Als de koffers op de kamer zijn lopen we nog even naar het strand.  'S Avonds heerlijk gegeten bij de Italiaan op de hoek. Het is hier zo goedkoop uit eten gaan.  Heerlijke bijkomstigheid. Na het eten heerlijk gaan slapen, want morgen om 06:00u gaat de wekker weer.

ONDERWEG NAAR SWELLENDAM  ONDERWEG NAAR SWELLENDAM  Onderweg naar Swellendam  Wegwijzer naar het strand

Dinsdag 19 september.

Jeeejjj , ik ben eindelijk helemaal bij met schrijven.  Vandaag staan we om 06:00 uur op. De bus vertrekt om 07:30u richting strand bij Plettenbergbaai. We gaan op walvis safari. Deze excursie hoort niet in het programma, maar gisteren liet Willem het woord walvis vallen en ja, dan kom je er bijna niet onderuit. We willen op safari. Busschauffeur Bruce moet e.e.a. voor ons regelen. Helemaal goed, we gaan. Echt een gave trip. We spotten walvissen en dolfijnen. De tocht duurt ruim een uur, had best nog langer mogen duren. Wel een spectaculaire aankomst weer op het strand. Even vol gas, motor optrekken, en dan schiet je zo het strand op met de boot. GAAFFFF

Nog even tijd voor koffie en dan naar het Tsitsikamma National Park met de Suspension Brigde. (Hangende brug  over de Storms rivier) Op de terugweg nog een stop bij het Waterfront in Knysna. (Spreek de Y uit als IJ)

Over uitspraak gesproken, het Afrikaans is zo leuk om naar te luisteren. Het is heel goed te begrijpen. Ik heb zelfs een Afrikaanse story gekocht om te lezen.

Morgen mogen we uitslapen, we zetten de wekker op 07:30u. Tot morgen !

P9190034  Walvisstaart    PIC_0087  Zuid en west bridge  Op de suspension bridge  Koopvrouw

Woensdag 20 september.

We mogen uitslapen!! Na het ontbijt vertrekken we om 09:00u naar Oudtshoorn, de verenhoofdstad van de wereld. We bezoeken een struisvogelboerderij waar ons alles wordt uitgelegd over de enorme vogels en hun eieren. Een struisvogel kan een gewicht dragen van ruim 300 kg. De eieren worden gescand of ze bevrucht zijn, dan gaan ze terug naar de vogels. Overdag broeien de vrouwtjes en 's-nachts de mannetjes. Eerlijk verdeeld toch? In de winkel op de boerderij kon je lederen artikelen kopen. Een klein struisvogelleren tasje kost toch al omgerekend € 300,--!! Die laten we daar maar liggen. We hebben er wel heerlijk gelunched, een wrap met kip en een met struisvogelvlees. Erg lekker.

Na de lunch rijden we via de Route 62naar Montagu, een klein stadje met prachtige Kaap-Hollandse huizen. Onderweg krijgen we ook nog de mededeling dat we morgen een ander hotel dan gepland krijgen in Kaapstad, midden in het centrum. we gaan het beleven.

Vanavond een echte Afrikaanse maaltijd genoten, boboti, het smaakte heerlijk. Eerlijk is eerlijk, voor het eten kan je goed terecht in Z.A.

Op eieren lopen  DSC00016  DSC00021  DSC00023  Emoe  Boboti

Deze wil ik jullie niet onthouden, we reden er weer een voorbij.

IMG_20170920_101916132o

Donderdag 21 september.

Na het ontbijt rijden we weer over de Route62 en passeren de wijnvelden van Robertson en Worcester. In Stellenbosch verlaten we de bus voor 2 1/2 uur. We lopen gezamelijk naar de Dorpstraat waar Oom Samie se Winkel is. Deze winkel is niets veranderd sinds de victoriaanse tijd, en is tegenwoordig nationaal monument. Hierna zijn we vrij om verder Stellenbosch te verkennen. We zijn nog wezen onderhandelen over een souvenir, maar niet gekocht. We wilden graag een houten giraffe, maar €500,-is toch wel te duur.  Na de lunch gaan we weer richting de bus. In de middag staat een wijnproeverij op het programma. Ik heb wel geproefd, maar niet mijn "ding".

Tegen 17:00 uur komen we in Kaapstad bij ons hotel aan. Wat een drukte....... en het uitzicht........ we hebben beter gehad. Kaapstad is de laatste bestemming van onze reis, er staan nog mooie dingen op de planning. Heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel, met live muziek. Nu tijd om te gaan slapen, morgen weer om 06:00 op.

Tot gauw.

Oom samie se winkel  Lunchen  Wijnproeverij  Uitzicht hotel Kaapstad

Vrijdag 23 september.

Om 07:15u vertrekken we naar Houtbaai waar we met de boot naar Duikereiland varen. Op dit eiland leeft een zeeleeuwenkolonie. Geweldig, tot de golven wat heftiger werden. Ik stond vooraan in de punt, en hoppa..........hoop gegil en gelach, maar wat was het mooi bij het eiland. Het krioelde van de zeeleeuwen. Een kort bezoek maar zeer zeker de moeite waard. Na een klein uur zijn we weer in de haven terug en lopen nog wat souvenirs stalletjes af. We kopen een beeldje wat we erg mooi vinden als aandenken aan Afrika. We rijden verder door naar het Kaap de Goede Hoop Natuur Reservaat waar we Kaappunt bezoeken en in Simon's Town zidn we Afrikaanse Pinguïns op Boulders Beach.  Ze zijn zo klein (+/- 30-40cm), maar zooooo schattig.

Hierna rijden we naar Kaap de Goede Hoop, waar we lunchen en dan naar het uiterste puntje van Zuid - Afrika gaan. Hier worden we verrast door Willem de reisleider met een glas champagne. Een erg mooi gebaar. Voordat we naar het hotel gaan rijden we nog naar Signal Hill waar we een prachtig uitzicht over Kaapstad hebben.

Duikereiland  Boulders beach  DSC00203  Kaap de goede hoop

Zaterdag 23 september.

Op tijd weer het bed uit en ontbijten want om 08:00u staan er taxies klaar om ons naar de terminal te brengen, waarvan wij naar Robbeneiland zullen varen. Aangekomen aldaar krijgen wij te horen dat de trip is gecancelled omdat de zee te ontstuimig is. Dat is ontzettend balen, want we wilden er heel graag heen. Helaas het is niet anders, er is nog geprobeerd om het naar morgen te verzetten, maar er is een privé feest dus het gaat helemaal niet door. Nieuw plan maken voor vandaag. We besluiten eerst koffie te gaan drinken. Ik loop even met een paar medereizigers meen even  een cd te kopen van een Afrikaanse zanger en iets voor onder de film. Voor nog geen ZAR 100 scoor ik 2 cd's. Mocht het niets zijn, ook geen ramp.

Na de koffie koffie kopen we kaartjes voor de hop-on-hop-of bus en horen daar dat de kabelbaan naar de tafelberg open is. Dat is weer een meevaller, want hij was gisteren gesloten toen die berg op het programma stond. We nemen de rode lijn en stappen bij de Tafelberg uit. Doordat wij al kaartjes hadden voor de gondel en de rijen erg lang waren schoot het voor ons toch op. Met een kwartier waren we op een hoogte van 1067m. Een prachtig uitzicht over Kaapstad, en we zien zelfs Signal Hill in de verte liggen. We lopen hier 2 uurtjes rond, lunchen wat en nemen de kabelbaan weer naar beneden. Met de sightseeingbus weer door naar een punt waar we over kunnen stappen. We nemen nog een korte route door de oude stad en pakken een terrasje om de tijd te doden. Dat werd nog rennen voor de laatste bus. We stappen uit bij de halte waar het hotel vlak bij is en melden ons weer om 18:45u bij de receptie. Per taxies rijden we naar het Waterfront waar we met (bijna) alle fox reizigers het laatste avondmaal genieten. Nog 1 afzakkertje in het hotel en dan..........zzzzzzzzzz

Lift naar tafelberg  Op de tafelberg  DSC00068  Coctail

Zondag 24 december.

Vandaag de laatste dag in Zuid-Afrika. De terugreis staat vanavond gepland...           Na het ontbijt willen we Waterfront nog even onveilig maken met wat shoppen en cocktails drinken samen met Karin en Piet, maar dat liep even anders dan verwacht. Martin krijgt een sms dat de vlucht vanuit Londen naar Amsterdam is vertraagd. Hij kijkt even de app van BA na en ziet tot zijn verbazing dat de vlucht van vanavond vertraagd is naar morgenochtend 09:05u. Wat een gedoe, wat nu. We proberen de reisleider te bereiken, als dat niet lukt belt Martin naar Nederland naar Fox. Van de andere kant denken we ook, hoera nog langer vakantie, zie het maar positief. Eigenlijk willen we gewoon naar huis, het is mooi geweest. Na een hoop heen en weer gebel gaan we eindelijk rond 12en toch nog op pad, en zullen zorgen dat we om 15:30u weer in het hotel zijn zoals de bedoeling was. Dan zullen we vast wel meer horen. Zo gezegd, zo gedaan.

We vermaken ons nog prima op het terras bij de winkels en nemen een taxi terug. De reisleider staat ons op te wachten en komt met een mededeling. Hij vraagt even de aandacht van een ieder en vertelt dat er 10 plaatsen vrij zijn op een rechtstreekse KLM vlucht die vanavond om 23:00u vertrekt. Wie wil er mee? Een aantal steekt zijn hand op, waaronder wij. De rest heeft niet geluisterd, te druk met elkaar. We zijn met 11 personen, dus 1 moet helaas afvallen. Als het tot de rest van de groep doordringt worden er een aantal pissig. Jammer, had je maar moeten luisteren toen dat gevraagd werd. De koffers van de "gelukkigen" worden eerst in de touringcar geladen, deze gaan er het laatst uit. We zetten eerst de overige personen van de groep af bij een ander hotel en rijden door naar de luchthaven. Zij zullen morgenochtend vertrekken naar Londen, en zullen daar ook nog een nacht moeten overblijven. De reisleider gaat mee naar de luchthaven om de tickets te regelen. We melden ons bij de ticketoffice. Na 9 tickets gaat het mis. Martin heeft nog geen ticket, er is geen plaats meer. Dat komt even koud op mijn dak. De tranen staan in mijn ogen, maar gelukkig is Karin er die mij een knuffel geeft. Ik maakte nog een grapje toen ik mijn ticket had, zo van "geef mij de huissleutels maar alvast". Hij staat er op dat ik naar huis ga.  Na ruim een kwartier het verlossende woord, Martin heeft een ticket en gaat mee. Waarschijnlijk heeft toch iemand zijn stoel gecancelled.  We eten met de hele groep nog wat en vertrekken om even over 23:00u rechtstreeks naar Nederland.  Op "normale" schematijd arriveren we de volgende ochtend op Schiphol. Daar horen we dat er een toeristenbus met Foxreizigers is overvallen in Johannesburg. Vervelend bericht, het zal je maar gebeuren.! Vorige week al een boot gekapseisd bij Robbeneiland. Wij hebben vast een engeltje op ons schouder.

We kijken terug op een prachtige reis, een mooi land, veel gezien, veel lachen en ook heerlijk gegeten.

Zeker een land om aan te raden ! :-)

1. Julia:
    11 september 2017
    Supergaaf om met jullie te mogen "meereizen "
  2. Ted:
    11 september 2017
    Zo, dat ziet er professioneel uit! Dat had Paul moeten zien...
  3. Marjoke Meinema:
    12 september 2017
    Zie het allemaal graag langskomen!!
  4. Thamara:
    14 september 2017
    Leuk om te lezen
  5. Ted:
    14 september 2017
    Hm... Onbekende plaatsen en gebeurtenissen, eerlijk gezegd. En die kerk kon ook in, zeg, Amstelveen staan. Maar bij verwachting reis ik verder met jullie mee!
  6. Ted:
    19 september 2017
    Nou, lekkere vakantie zeg... Iedere dag bij nacht en ontij opstaan!
  7. Marcel en Diane:
    19 september 2017
    Helemaal top Bro en schone zus, geniet er lekker van.
  8. Marjoke Meinema:
    19 september 2017
    Hoi luitjes. Fijn te lezen dat jullie zo genieten. Ga zo door.
  9. Sandra:
    19 september 2017
    lees net het blog, wat een avonturen, leuk hoor! mooie foto's erbij maakt het af, veel plezier verder
  10. Ted:
    21 september 2017
    Ga je nou boven op die struisvogeleieren staan, Martin?!
  11. Marjoke Meinema:
    Was weer een leuke dag.
  12. Martin en Susan:
    21 september 2017
    Jazeker Ted, die eieren kunnen meer dan 200kg dragen....kon dus makkelijk. Mocht er toch een ei breken dan moest er flink in de buidel getast worden....
  13. Astrid:
    23 september 2017
    Super leuk om mee te genieten van jullie geweldige reis 😉